قوس 27, 1400 15:29 Asia/Kabul
  • واکنش‌ها به انتخاب نماینده جدید افغانستان در سازمان ملل

انتخاب نصیراحمد فایق به عنوان نماینده جدید افغانستان در سازمان ملل متحد واکنش هایی را به دنبال داشت.

به گزارش تلوزیون سحر افغانستان، رسانه‌های افغانستان روز جمعه گزارش دادند «نصیراحمد فایق» پس از استعفای «غلام محمداسحاق زی» به عنوان نماینده جدید افغانستان در سازمان ملل متحد انتخاب شده است.

وی در توئیتر خود نوشته است که تلاش می‌کند در شرایط سخت و نابسامان کنونی، به خوبی از افغانستان نمایندگی کند.

.سهیل شاهین نماینده معرفی شده طالبان در این سازمان که تاکنون نتوانسته است به این کرسی برسد، در واکنش گفته است که سازمان ملل متحد یک نهاد جهانی و اعتبار آن در بی‌طرفی است

شاهین گفته ‌است که قوانین باید جایگزین ترجیحات سیاسی شود و در غیر این صورت به گفته او، بی‌طرفی سازمان ملل زیر سوال خواهد رفت. به گفته وی این اقدام سازمان ملل متحد خلاف اصول است و این سازمان نباید این معضل را بیش از این به درازا بکشاند

پیش از این نیز امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان در نامه‌ ای خواستار سخنرانی در اجلاس سازمان ملل متحد شد که از سوی این سازمان پذیرفته نشد.

رحمان اوغلی سفیر سابق افغانستان در اوکراین نیز در این باره می گوید: کسی فایق را در این کرسی انتخاب نکرده است اما وی بلافاصله پس از استعفای غلام محمد اسحاق زی در این پست گماشته شده است زیرا او پیش از این به عنوان معاون اسحاق زی کار می کرده است.

به گفته وی طالبان باید برای رسیدن به این پست قانون خود را تدوین و آزادی های فردی، مدنی و رسانه ای را بپذیرد تا فرصت برای رسیدن به این پست فراهم شود.

«هاتف مختار» رئیس مرکز مطالعات بین المللی افغانستان اما گفته است که نظام سابق سقوط کرده و اکنون دولتی براساس اراده مردم تشکیل شده و سازمان ملل متحد باید این کرسی را در اختیار طالبان قرار دهد.

انتهای پیام

تگ