جوزا 17, 1402 12:15 Asia/Kabul

محمد اسماعیل یون یکی از استادان پوهنتون و رئیس تلویزیون خصوصی«ژوندون» میگوید که سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان به طور غیرقانونی تلاش میکند تا قرارداد زمینی را فسخ کند که ساختمان تلویزیون ژوندون بالای آن اعمار شده است.


تلویزیون ژوندون در سال ۲۰۱۰ میلادی تأسیس شد و ساختمان آن روی ۴ جریب زمین دولتی بنأ یافته است.

حکومت پیشین افغانستان، به دستور رئیس جمهور کرزی کرزی از این ساختمان سالانه ۲۴ هزار افغانی کرایه می گرفت.

اما محمد اسماعیل یون، رئیس این تلویزیون و استاد پوهنتون به تازگی، مولوی نجیب الله حقانی سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی طالبان را به زور گویی متهم کرد.

او گفت که بر اساس عقده ای شخصی تلاش می کند تا این توافقنامه را لغو کند.

آقای یون که روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می کرد، هشدار داد که اجازه نخواهد داد به جای ساختمان تلویزیون، مدرسه ساخته شود.

«تو نمیتوانی به خواست خود اینجا مدرسه اکوره و حقانیه بسازی و نمی توانی این جا را به محله تجاری مبدل کنی. به همین دلیل مرا قید کردی تا فقط روی مسایل فرهنگی فعالیت کنیم .»

یون همچنین گفت، کسانی که به دلایل مختلف ۱۰ تا ۲۰ سال در پاکستان زندگی کردند و اکنون در اینجا حاکم اند، به ضرر ملت اند.

 

اسماعیل یون تأسیسات و هزینه های تلویزیونش را تقریباً یکصد و ده میلیون افغانی برآورد کرد و گفت که اگر وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی قرارداد با وی را لغو کند، باید خساره وارده را بپردازد.

او در این مورد بیشتر گفت:

«من از این زمین می گذرم، اما قرارداد من را اصولی فسخ کنیدکه فردا برایم جنجالی ایجاد نشود. چرا ، مردم که به من پول داده اند، نگویند که چرا قرارداد را لغو کردی. اما اصولی فسخ کنید و شما نمی توانید آن را به زور لغو کنید."

اسماعیل یون همچنین از افزایش محدودیت ها بر رسانه ها در حکومت طالبان شکایت کرد.

او گفت که طالبان روز به روز فعالیت رسانه ها را محدود کرده و برای آنها مشکل ایجاد می کنند.

با این حال، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی طالبان در اواخر روز دوشنبه اظهارات آقای یون را رد کرد.

در اعلامیه ای در این مورد نشر شده است٬ آمده که در نظام جمهوری گذشته زمین های دولتی برخلاف قانون و بدون مناقصه به قیمت بسیار پایین ماهانه حتی حتی به ۵۰۹ افغانی کرایه داده می شد.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی طالبان گفته که فسخ این قرارداد بر اساس اصول انجام می شود و از خیانت در این زمینه جلوگیری می کند.

اختلاف بر سر قرارداد زمین تلویزیون ژوندون و وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در حالی بالا گرفته که سخنان چند هفته پیش آقای یون واکنش های گسترده ای را در پی داشت.

او در یک گردهمایی افراد بلند پایه طالبان٬ به عملکرد های این گروه٬ نمرهٔ ۹۵ را داد.

بعداً توضیح داد که از نظر امنیتی این امتیازها را به طالبان داده، اما به دلیل جلوگیری از آموزش، حکومت طالبان را ناکام خواند و به آن هیچ امتیاز نداد.

 

 

 

تگ