جوزا 16, 1402 12:30 Asia/Kabul
  • دیدار ملا هبت الله رهبر طالبان با مدیران ارشد آموزش و پرورش افغانستان

وزارت آموزش و پرورش طالبان اعلام کرد که مولوی حبیب‌الله آخند، وزیر این وزارتخانه همراه با روسای ادارات ۳۴ ولایت افغانستان با مولوی هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه در قندهار دیدار کرده است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان و به نقل از خبرگزاری فارس؛ در اعلامیه‌ وزارت آموزش و پرورش افغانستان آمده است که در این نشست روسای آموزش و پرورش ولایات هر کدام به نوبه خود برنامه‌های اصلاحی، دستاوردها، پیشرفت‌ها، مشکلات و پیشنهادات خویش را در حوزه تعلیم و تربیت با رهبری این گروه در میان گذاشتند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان درباره محتوای این نشست گفت: در این نشست هیچ اشاره‌ای به بازگشایی مدارس دخترانه نشده است.

مجاهد به طلوع‌نیوز گفت: « رهبری طالبان در آن نشست برای تمام روسای آموزش و پرورش در مورد سال تحصیلی که جریان دارد، رهنمودهایی داشتند که تدریس به‌ صورت بهتر به پیش برود.»

سخنگوی طالبان افزود: «به نظرم موضوع بازگشایی مدارس دختران در این نشست مطرح نبوده و  تا حدی زیاد به تصمیم علما مرتبط است.»

مدارس دولتی دخترانه به ویژه دبیرستان‌ها در افغانستان با گذشت نزدیک به دو سال از تسلط طالبان بر این کشور همچنان تعطیل  بوده و در طول این مدت این اقدام واکنش‌های گسترده‌ای جهانی را در پی داشته و طالبان از این ناحیه همواره تحت فشار بوده است.

اخیرا نیز رویترز در گزارشی اعلام کرده بود که شیخ عبدالرحمان الثانی، نخست‌وزیر قطر در سفر به قندهار با هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان دیدار کرده است.

براساس این گزارش، نخست‌وزیر قطر و رهبر طالبان درباره پایان منع آموزش و کار زنان و خروج افغانستان از انزوای بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌اند

پیش از این مارکوس پوتزل، سرپرست نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در اظهاراتی مدعی شده بود که ملاهبت الله آخند زاده، رهبر طالبان اجازه بازگشایی مدارس دخترانه را نمی دهد.

وی طی سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «افغانستان طی چندماه گذشته شاهد حوادث مثبت و منفی بوده و محدودیت‌ها بر حقوق زنان، نشان می‌دهد که طالبان نسبت وضعیت نیمی از جمعیت بی‌تفاوت بوده و این گروه مایل است در معرض خطر انزوای بین‌المللی قرار گیرد.»

پوتزل اظهار داشت: مقام‌های طالبان وضع محدودیت بر حقوق زنان و دختران، از جمله تعطیلی مدارس دخترانه را تصمیم ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه می‌دانند.

این مقام ارشد سازمان ملل در افغانستان گفت: «بسیاری در بدنه طالبان نظر متفاوتی نسب به رهبر این گروه در خصوص بازگشایی مدارس دخترانه دارند، اما قادر به اقدامی در این خصوص نیستند.»

اما طالبان در واکنش‌ به این اظهارات گفته است که مشکلی با آموزش دختران نداشته و به زودی و با انجام تغییرات لازم مدارس دخترانه بازگشایی خواهد شد.

تگ