حوت 21, 1401 17:26 Asia/Kabul
  • واکنش های بین المللی به انفجار در مرکز تبیان در شهر مزارشریف

واکنش شخصیت ها و نهادهای بین المللی به حمله تروریستی روز گذشته به همایش گرامیداشت خبرنگاران در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان همچنان ادامه دارد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان و به نقل از رایو دری، ‏تام وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در حساب توییترش انفجار در مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری آوا و هدف قرار گرفتن خبرنگاران را یک حمله تروریستی خواند.وی این حمله را جنایتی کور خواد و خواستار حمایت حکومت طالبان از اصحاب رسانه افغانستان شد.

خانم رافیلا ایودیس، کاردار نمایندگی اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز وقوع دو حمله در روزهای اخیر در ولایت بلخ را محکوم کرد.

ایودیس در توییترش با تاکید بر اینکه «این گونه خشونت‌ها باید متوقف شود» افزود: خبرنگاران جان خود را برای کارشان به خطر می‌اندازند و باید از آن‌ها محافظت شود.

ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد هم انفجار در مرکز فرهنگی «تبیان» را محکوم کرد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان در واکنش به انفجار در میان خبرنگاران در شهر مزارشریف اعلام کرد: حمله به خبرنگاران در مزارشریف ضربه دیگری به آزادی بیان در افغانستان است.

بنت با تاکید بر افزایش تدابیر امنیتی برای تامین امنیت خبرنگاران در افغانستان، بررسی و پیگیری دقیق پرونده انفجار در میان خبرنگاران در مرکز فرهنگی تبیان را خواستارشد.

پیش از این نیز دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، سرکنسولگری ایران در مزارشریف، سازمان‌ها و نهاد‌های حمایت از خبرنگاران در افغانستان این حمله را محکوم کرده بودند.

حمله تروریستی صبح روز شنبه به همایش تجلیل از خبرنگاران در دفتر موسسه فرهنگی تبیان و نمایندگی خبرگزاری صدای افغان (آوا) در مزار شریف، مرکز ولایت بلخ ، حداقل سه کشته و 37 زخمی برجا گذاشت. شمار زیادی از خبرنگاران ازجمله خبرنگار رادیو دری معاونت برون مرزی صداوسیما هم در میان زخمی ها هستند. در زمان انفجار دهها خبرنگار در مراسم حضور داشتند.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

تگ