دلو 04, 1401 10:18 Asia/Kabul
  • گوترش: طالبان ممنوعیت «ظالمانه»ی آموزش دختران را لغو کنند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پیامی به‌مناسبت روز جهانی آموزش، دستور منع آموزش و تحصیل برای زنان توسط طالبان را ظالمانه خوانده و خواستار لغو این ممنوعیت شده است.

امروز (سه‌شنبه، ۴ دلو/۲۴ جنوری) برابر با روز جهانی آموزش است. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) این روز را برای دختران محروم از آموزش افغانستان اختصاص داده است.

گوترش در پیام خود به‌مناسبت این روز گفته است که اکنون زمان پایان‌دادن به همه قوانین و شیوه‌های تبعیض‌آمیزی است که مانع دسترسی به آموزش می‌شود. او افزوده است: «من به‌ویژه از مقامات حاکم در افغانستان می‌خواهم که ممنوعیت ظالمانه و ناکام دسترسی دختران به تعلیمات متوسطه و عالی را لغو کنند.»

طالبان پس از دست یافتن به قدرت در ابتدا دروازه‌های مکاتب را تا امر ثانی به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند. به‌تازگی هم تحصیل دختران را تعلیق کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل علاوه کرده که آموزش یک حق اساسی بشر، بستر جوامع، اقتصاد و پتانسیل هر فرد است.

گوترش اضافه کرده است که همیشه برای او تکان‌دهنده بوده است که تعلیم و تربیه در بسیاری از سیاست‌های دولت و در اسناد همکاری بین‌المللی اولویت پایینی داشته است.

او گفته است: «موضوع روز جهانی آموزش امسال به ما یادآوری می‌کند که برای سرمایه‌گذاری روی مردم، آموزش را در اولویت قرار دهید.»

در پیام دبیرکل سازمان ملل آمده است که سال گذشته در اجلاس تحول آموزش، بیش از ۱۳۰ کشور متعهد شدند تا اطمینان حاصل کنند که آموزش با کیفیت جهانی به ستون مرکزی سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عمومی تبدیل می‌شود.

او علاوه کرده است که اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه‌ی کشورها تعهدات خود در این اجلاس را به اقدامات مشخصی تبدیل کنند.

 

 

تگ