میزان 22, 1401 16:38 Asia/Kabul
  • ازبکستان: اوضاع افغانستان نیازمند توجه ویژه است

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به شرایط افغانستان گفت که اوضاع افغانستان نیازمند توجه ویژه است اما متاسفانه در نتیجه بروز مشکلات شدید بین المللی، این کشور در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا) به کشورهای آسیایی پیشنهاد کرد که یک گروه گفتگوی بین المللی مبنی بر تعامل با حکومت کنونی را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کنند.

وی افزود: اوضاع افغانستان مستلزم توجه ویژه است. متأسفانه در نتیجه بروز مشکلات شدید بین‌المللی دیگر، موضوع افغانستان در درجه دوم اهمیت قرار گرفت. ما نباید اجازه دهیم تجربه تلخ سی سال پیش که این کشور به کانون تروریسم بین المللی تبدیل شد، تکرار شود. ما باید برخوردهای مشترک و هماهنگ را برای همکاری‌های متقابل با دولت موقت افغانستان تنظیم کنیم.

رئیس جمهور ازبکستان گفت: کشورهای آسیا به صورت مشترک پیشنهاد ایجاد گروه گفتگوی بین المللی سطح بالا برای تدوین و هماهنگ کردن فرایندهای انجام تعهدات طرفین با مقامات افغانستان را به سازمان ملل متحد مطرح کنند.

کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا (سیکا) نخستین بار در پنجم اکتبر سال 1992 میلادی در زمان برگزاری چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد توسط «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهور وقت قزاقستان پیشنهاد شد.

موضوع فعالیت کنفرانس منطقه‌ای سیکا تعامل و اقدامات، راه کارها و شیوه‌های دستیابی به اعتمادسازی در قاره آسیا عنوان شده است.

کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا در حال حاضر 28 عضو اصلی دارد. همچنین 9 کشور و 5 سازمان بین المللی مقام ناظر در این کنفرانس را دارند.

بیشتر بخوانید:

ازبکستان: تنها گذاشتن افغانستان پیامد منفی برای منطقه و جهان دارد

ازبکستان: تعامل با افغانستان ضروری است

تگ