قوس 04, 1400 12:59 Asia/Kabul
  • تاکید صلیب سرخ بر تقویت روابط با چین برای کمک به افغانستان

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که همکاری با چین را به دلیل ارایه کمک های بشردوستانه به افغانستان، به ویژه در بخش بهداشت و درمان تقویت خواهد کرد.

به گزارش شبکه سحر افغانستان، «پیر کراهنبول» رئیس هیات منطقه ای صلیب سرخ برای شرق آسیا می‌گوید: “ما حمایت کشورها را بسیج خواهیم کرد و در این راستا به چین نزدیک می شویم و این برای ما یک اولویت است. اکنون نیز با وزارت امور خارجه چین به گفتگو ادامه می دهیم و امیدواریم راه های همکاری وجود داشته باشد".

از سوی دیگر نیز سازمان ملل متحد اظهارداشت که گفتگوها را جامعه جهانی و طالبان برای تصمیم گیری در مورد این که چه کاری می توان برای حمایت از سیستم بانکی و مالی افغانستان انجام داد آغاز کرده اند.

«کانی ویگناراجا» عضو برنامه توسه سازمان ملل متحد گفت: "اگر بتوانیم نقدینگی کافی را به سیستم بانکی اضافه کنیم؛ شاهد فعالیت دوباره شرکت های خصوصی کوچک، متوسط و بزرگ خواهیم بود. به همین دلیل است که ما پیشنهاد کردیم که طرح بیمه سپرده‌های بانکی در بانک‌های تجاری فعال، همچنان ضمانت‌های اعتباری برای شرکت‌های کوچک، اهمیت دارد".

وی گفته که “بنابرین اگر بخش خصوصی دوباره فعال نشود، نقدینگی دوباره به سیستم تزریق نخواهد شد. و فقط در حال حاضر به حدود 50 (درصد) قرضه‌های سیستم بانکی که غیرقابل اجرا هستند که درصد بالایی است".

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به هشدار سازمان ملل مبنی بر فروپاشی نظام بانکی افغانستان، مدعی شده است که آمریکا به دنبال گزینه‌هایی برای تزریق پول نقد در سیستم بانکی افغانستان است.

این اظهارات در حالی است که همچنان «تام وست» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به عدم آزادسازی دارایی های این کشور تاکید دارد.

انتهای پیام.