دلو 23, 1400 15:10 Asia/Kabul
  • اعتراض‌ پناهجویان افغانستانی علیه آمریکا در امارات ادامه دارد

پناهجویان افغانستان که طی 6 ماه گذشته کمپ ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی گیر مانده‌اند، پس از چهار روز همچنان به اعتراض‌ها علیه آمریکا ادامه داده اند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، پناهجویان افغانستانی که سال گذشته از این کشور تخلیه شدند، ما‌هها است که در امارات گیر مانده‌اند. آنها برای چهارمین روز متوالی دست به اعتراض زده اند و خواستار اسکان مجدد در آمریکا هستند.

اعتراض صدها معترض افغان از روز چهارشنبه در مرکزی که به آنها اسکان داده شدند، در حالی ادامه دارد که پناهجویان از ماه‌ها سرخوردگی و عدم آینده روشن خسته شده‌اند.

یک معترض در گفت‌وگوی تلفنی به رویترز گفته است که روز جمعه تعداد بیشتر پناهجو به آنها پیوستند زیرا یک مقام آمریکایی پس از بازدید از این مرکز گفته بود که رسیدگی به درخواست آنها ممکن است سال‌ها به طول انجامد.

به گفته این معترض، این مقام آمریکایی همچنین تاکید داشت که بعید است بیشتر پناهجویان در خاک آمریکا اسکان داده شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تایید کرد که شماری از افغان‌ها در این اعتراضات مسالمت‌آمیز حضور داشته‌اند و مقام‌های این کشور نیز هفته گذشته با افغان‌ها ملاقاتی داشتند تا درباره فرایند اسکان به نگرانی‌های آنها پاسخ دهند.

به گفته این سخنگو، روند بررسی و ارزیابی افغان‌ها ادامه دارد و فرایند سفر «امن و منظم» به آمریکا برای افراد واجد شرایط تسهیل خواهد شد.

فعالان حقوق بشری می گویند که در میان این افغان‌ها کسانی هستند که با دولت و ارتش آمریکا همکاری داشته‌اند. همچنین افغان‌هایی در این میان هستند که پیش از خروج تحت امر آمریکا در آگوست گذشته که منجر به سقوط دولت تحت حمایت غرب و روی کار آمدن دوباره طالبان شد، در کنار نیروهای افغان می‌جنگیدند.

با این حال، دولت امارات واکنشی به این اعتراضات نداشته است.

امارات متحده عربی سال گذشته با واشنگتن و دیگر کشورهای غربی توافق کرد تا به طور موقت میزبان اتباع افغانستانی باشد که از کشورشان تخلیه میوند، تا بعد از آنجا به کشور ثالث منتقل شوند.

تعداد پناهجویان افغان که در امارات به سر می‌برند، مشخص نیست اما معترضان و فعالان برآورد می‌کنند که حدود 12 هزار نفر در دو مرکز مستقر در ابوظبی حضور داشته باشند.

افغان‌ها همچنین مقابل یک دفتر نمایندگی دولت آمریکا در یکی از این مراکز در ابوظبی دست به اعتراض زده و بنرهایی با درخواست آزادی در دست داشتند و از آمریکا ‌خواستند تا آنها را اسکان مجدد دهد.

انتهای پیام.

تگ