قوس 15, 1400 00:28 Asia/Kabul
  •  رقابت عربستان، امارات و قطر برای نفوذ هرچه بیشتر در افغانستان

یک نشریه آمریکایی گزارش داد که کشورهای عربی بر سر نفوذ در افغانستان رقابت می‌کنند و عربستان و امارات متحده عربی در پی نقش برابر با قطر هستند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و عربستان با بازکردن نمایندگی‌های دیپلماتیک و از سرگیری پروازهای‌شان به کابل، در تلاش هستند که نقش یکسانی همچون قطر در افغانستان داشته باشند.

«وال استریت ژورنال» با اعلام این موضوع نوشت که متحدان عربی آمریکا با افزایش مشارکت و گسترش حضور خود در افغانستان، به‌دنبال نفوذ در دولت نوپای طالبان هستند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، قطر که سال‌ها محل مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا بود، در تلاش است که کانال کلیدی ارتباطی میان افغانستان و غرب باشد.

در همین حال، امارات متحده عربی و عربستان سعودی که از رقبای منطقه‌ای قطر به‌شمار می‌آیند، در هفته‌های اخیر تعاملات خود را با طالبان افزایش داده‌اند و هر دو کشور فعالیت سفارت‌های خود در کابل را از سر گرفته‌اند.

همچنین دولت امارات با صدور مجوز برای از سرگیری پروازهای تجاری به کابل تلاش دارد تا موقعیت قبلی خود را به‌عنوان دروازه اصلی ورود به افغانستان به‌دست آورد.

چندی پیش منابع دیپلماتیک اعلام کردند که مقامات اماراتی در کشمکش دیپلماتیک و رقابت با قطر برای نفوذ در افغانستان با طالبان برای مدیریت فرودگاه کابل رایزنی می‌کردند.

انتهای پیام.