سنبله 04, 1401 15:32 Asia/Kabul
  • افتتاح کتابخانه‌ ویژه زنان در کابل

گروهی از بانوان در افغانستان کتابخانه ویژه ای را افتتاح کردند تا زنان و دختران محروم از تحصیل همچنین کسانی که توانایی مالی ندارند از این فضای فرهنگی استفاده کنند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، گروهی از بانوان با حمایت مالی بنیاد «کریستان بیات»، معلمان، شاعران و نویسندگان یک باب کتابخانه‌ را برای آموزش زنان در شهر کابل تاسیس کردند.

این کتابخانه که دارای حدود ۲ هزار جلد کتاب در بیش از ۲۰ بخش از جمله ادبیات، هنر، سیاست و اقتصاد است از هشت صبح الی چهار عصر به روی بانوان علاقه‌مند به علم باز است.

هدف از ایجاد این کتابخانه رشد و تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی میان زنان است و تهیه کتاب رایگان برای دختران و زنانی است که توانایی مالی برای تهیه کتاب ندارند یا از کار محروم هستند.

زنان افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان در بسیاری از مناطق این کشور شغل و حقوق فردی و اجتماعی خود را از دست دادند. دانش‌آموزان دختر نیز نتوانسته‌اند به تحصیل خود ادامه دهند.

لیلا بسیم، یکی از بنیانگذاران کتابخانه زنان در این راستا به خبرنگار آناتولی گفت: «محدودیت‌های اعمال شده بر زنان از سوی طالبان یکی از دلایل گشایش این کتابخانه است. تمایل ما به گسترش فرهنگ کتابخانه در بین جوانان به ویژه زنان است. برای دخترانی که درب‌های مدارس به روی آنها بسته شده و دخترانی که توانایی مالی برای تحصیل ندارند، می‌توانند از کتاب‌ها و محصولات اینجا بهره ببرند. ما محیطی آرامی برای آنها آماده کرده‌ایم».

بسیم با اشاره به اینکه می‌خواهند در روزهای آینده یک نمایشگاه کتاب برپا کنند و اعضای طالبان را به این مراسم دعوت کنند، گفت: «ما از طالبان دعوت می‌کنیم تا اینجا حضور یافته و درک کنند که دیدگاه آنها در مورد زنان اشتباه است. هدف ما این است که به آنها ثابت کنیم که به عنوان یک زن افغان به فرهنگ، آزادی و برابری اعتقاد داریم. ما تنها آزادی، حق کار و فعالیت می‌خواهیم».

انتهای پیام.