سنبله 11, 1401 20:57 Asia/Kabul
  • داعش و دشمنی مشترک آن با شیعه و سنی در افغانستان

مولوی مجیب‌الرحمان انصاری از افراد مشهور هرات که از حامیان جدی طالبان نیز بود، امروز در انفجاری در مسجد گازرگاه هرات ترور شد.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، یکی از چیزهایی که مبرهن است این است که‌ حمله بر مساجد در بیست سال اخیر بیش‌تر کار داعش بوده است. داعش در گذشته اکثرا مساجد شیعیان يا اهل تصوف افغانستان را مورد حمله قرار می‌داد، ولی در ماه‌های اخیر دیده می‌شود که این گروه علمای حامی طالبان را نیز در فهرست کشتار خود گنجانیده است. می‌توان برای این امر دو دلیل بر شمرد:

۱) سرکوب شدید علمای سلفی توسط طالبان به اتهام همکاری با داعش؛

۲) این‌که استراتژی داعش از خاورمیانه تا افغانستان فرق می‌کند. در خاورمیانه اگر آن گروه با استراتژی شیعه‌ستیزی سربازگیری می‌کردند، در افغانستان تلاش دارند در چارچوب تقابل سلفیت با حنفیت جنگ و جدال راه‌اندازی کنند. داعش فکر می‌کند با اتخاذ این استراتژی می‌تواند جنگ را به آسیای مرکزی حنفی‌مذهب نیز بکشاند. آرزویی که سال‌ها حامیان خارجی داعش در سر دارند، ناامن‌سازی آسیای مرکزی است.

نتیجه‌ای که می‌توان از موارد تازه‌ی حملات داعش گرفت، این است که این گروه تروریستی دشمن مشترک منطقه - اعم از شیعه و سنی‌ - است و نیاز است که احناف و تشیع منطقه مشترکا علیه شرارت‌افکنی این گروه بایستند و مقاومت کنند.

جای خوشبختی این است که احناف و اهل تشیع، دو گروه مذهبی ضدتکفیری‌اند. بسیاری از پژوهشگران که کلام امام ابوحنیفه، در واقع در واکنش به گروه‌های تکفیری مانند خوارج شکل گرفت. خود امام ابوحنیفه می‌گفت که ما هیچ کسی از اهل قبله را تکفیر نمی‌کنیم. اهل تشیع نیز وارث مبارزات حضرت علی کرم‌الله وجهه علیه خوارج‌اند.

با توجه به این پیشینه، این دو گروه مذهبی می‌توانند یک اتحاد پایدار، موثر و کارساز علیه داعش، این خوارج قرن، تشکیل بدهند.

انتهای پیام.