قوس 11, 1400 00:10 Asia/Kabul
  • جزئیات ماجرای درگیری امروز در مرز ایران و افغانستان

درحالی که برخی رسانه ها اطلاعات نادرستی مخابره کردند، وزارت خارجه ایران اظهارداشت که عصر امروز اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی شد اما با هماهنگی مرزبانان افغانستان و ایران موضوع پایان یافت.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به درگیری در نزدیک مرزهای ایران گفت که عصر امروز اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت و پایان یافت.

از سوی دیگر، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان درباره جزئیات درگیری امروز در مرز ایران و افغانستان گفت که فاصله دیوار مرز تا نقطه صفر مرزی یک فضایی هست که زمین‌های کشاورزی و در اختیار مردم است. از زمان احداث دیوار، به مردم مجوز دادیم که روزهایی را از زمین‌های کشاورزی‌شان سرکشی کنند.

وی خاطرنشان کرد که امروز از ۹ صبح کشاورزان با تراکتورها سر زمین‌هایشان مشغول کار بودند. ساعت ۲ - ۳ عصر عده‌ای که الان در ولایت نیمروز مستقرهستند، به سمت کشاورزان ما تیراندازی کردند. آنها اطلاعی از حوزه مرز نداشته و نمی‌دانند که زمین‌های پشت دیوار هم خاک ایران بوده و نقطه صفر مرزی خط رودخانه است.

معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد که پاسگاه مرزی هم در جواب تیراندازی آنها، مجبور به پاسخ شد. الان هم با مذاکراتی که انجام شده اوضاع آرام است.

واکنش طالبان

«ذبیح الله مجاهد» سخنگو و معاون اطلاعات و فرهنگ طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در منطقه مرزی شهرستان «کنگ» در ولایت نیمروز، در سطح محلی سوء تفاهمی رخ داد که در نتیجه تفاهم دو طرف این حادثه کنترل شده است.

سخنگوی طالبان اظهارداشت که برای جلوگیری و تحقیق از چنین رویدادهایی، طالبان دستورات لازم را صادر کرده است.

انتهای پیام.