سنبله 17, 1401 15:33 Asia/Kabul
  • اعلام آمادگی سفارت ایران در کابل جهت صدور ویزای زمینی برای زائران اربعین

سفارت در کابل با انتشار اطلاعیه ای اظهارداشت که آمادگی دارد تا به محض اعلام دولت عراق مبنی بر پذیرش زائرین افغانستانی از طریق مرز‌های زمینی، ویزای زمینی با دو بار ورود برای متقاضیان صادر کند.

به گزارش تلویزیون سحر افغانستان، سفارت ایران در کابل اعلام کرد که به محض اعلام آمادگی دولت عراق مبنی بر پذیرش زائران افغانستانی از طریق مرزهای زمینی آن کشور، در کوتاهترین زمان ممکن ویزای زیارتی دو بار ورود برای آنان صادر خواهد کرد.

در اطلاعیه این سفارت آمده است: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، به منظور تکریم زائران اربعین کشور برادر افغانستان از 45 روز پیش آماده همه گونه همکاری در مورد صدور ویزا دوبار ورود به ایران بوده است».

 سفارت ایران همچنین گفت که با توجه به اطلاع از تقاضای زیاد اتباع افغانستانی برای سفر به عراق در ایام اربعین، جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها قبل مرزهای خود با افغانستان را تجهیز و تسهیلات لازم در مرزهای ورودی و خروجی و مسیر حرکت در آن مبادی را فراهم کرده است.

 بر اساس این اطلاعیه، با توجه به اینکه کشور عراق، میزبان مراسم اربعین می‌باشد، تلاش شده است ویزای جمهوری اسلامی ایران هماهنگ با کشور میزبان به نحوی صادر شود که زائرین در مسیر و در مرزهای ورودی معطل نشوند. 

سفارت ایران در مورد عدم صدور ویزای زمینی توضیح داد: «براساس آخرین اطلاع، دولت عراق اعلام کرده است که امسال زائرین افغانستانی صرفا باید با هواپیما و از طریق مرزهای هوایی فرودگاه بغداد و نجف وارد عراق شوند؛ به همین دلیل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات، قندهار، مزارشریف و جلال آباد صدور ویزای اربعین برای زائرین افغانستان را موکول به فراهم شدن امکان سفر زمینی زائران به عراق کرده اند». 

در اعلامیه سفارت ایران آمده است: ضمن اینکه مانعی برای صدور ویزای اربعین جهت کاروان‌های زیارتی که موفق به اخذ روادید مانیفستی یا موافقه‌ای (همراه) عراق شده اند و قرار است با پرواز از شهرهای جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر نمایند، وجود ندارد.

 سفارت ایران همچنین اذعان کرد: به محض اعلام آمادگی دولت عراق مبنی بر پذیرش زائران افغانستانی از طریق مرزهای زمینی آن کشور، در کوتاه ترین زمان ممکن ویزای زیارتی دوبار ورود برای آنان صادر خواهد کرد.

روز گذشته خبری از سوی وزارت حج و اوقاف افغانستان مبنی بر عدم اجازه وزارت امور خارجه این کشور جهت اعزام زائرین به عراق بنا به دلایل امنیتی و عدم امضای تفاهمنامه با این کشور در برخی رسانه‌ها منتشر شد که مقامات طالبان این اخبار را رد کرده و افزودند که هیچ‌گونه ممانعتی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام.